poniedziałek, 24 lutego 2014

Kartki okolicznościowe. Greeting cards.

Nie wiem czy wiecie, że historia kartek okolicznościowych sięga aż do czasów starożytnych Chin gdzie wysyłano sobie na nich noworoczne życzenia. Do Europy zwyczaj ten trafił około 1400 roku. Początkowo były to najczęściej życzenia świąteczne, dopiero w XIX wieku zaczęto wykonywać ręcznie kartki z życzeniami okolicznościowymi. Jeszcze do niedawna trudno było sobie wyobrazić ważne życiowe chwile bez tych kolorowych, ozdobnych życzeń. Niestety technika wkracza coraz bardziej w naszą codzienność, zapracowani ludzie  mają coraz mniej czasu i sięgają po tzw e-kartki wysyłane drogą email - ową.
 Jest to szybsze, jest to tańsze, jest to wygodniejsze no i do adresata dociera prawie natychmiast. Nie musimy iść do sklepu, nie musimy wypisywać życzeń i adresu, nie trzeba iść na pocztę w celu wysłania.
Coraz rzadziej zaglądając do skrzynki pocztowej znajdujemy koperty z uroczą zawartością od bliskich nam osób. Teraz (niestety) najczęściej przychodzą do nas tylko rachunki lub reklamy różnych firm i sklepów.
Szkoda, że ten zwyczaj zamiera. Ja do tej pory przed świętami czy uroczystościami rodzinnymi z ciekawością otwieram codziennie skrzynkę na listy sprawdzając czy coś do nas "przyszło", jeżeli tak to z niecierpliwością otwieram kopertę i czytam życzenia niejednokrotnie wzruszając się przy tym.
Najpiękniejsze kartki odkładam na pamiątkę, zbieram je od wielu lat i czasami przeglądam z ciekawością.
Stanowią one przecież historię naszego życia, wiele z nich było napisane przez bliskie mi osoby, które niestety musiały odejść "na drugą stronę" a kartki istnieją , pełne uroku ciepła i magii, pomagają mi we wspomnieniach.
Dlatego pewnie tak bardzo je lubię robić, na różne okazje dla różnych osób, tych bliskich i tych trochę dalszych, dla rodziny, znajomych i przyjaciół. Mam przy tym taką nadzieję, że może spodobają się komuś na tyle, że zatrzymają je przy sobie na dłużej a za wiele lat jak ja poznam tajemnicę tej "drugiej strony" wspomną mnie kiedyś przy przeglądaniu moich kartek.

Będzie dużo zdjęć, mam nadzieję, że Was nie zanudzę.


Kartka urodzinowa dla mojej cioci.




Kartka urodzinowa dla naszego sąsiada.




kartka charytatywna dla chorej Oliwii. Mam nadzieję, że jej się spodobała wśród wielu tysięcy kartek, które do niej dotarły.
Zdrówka Ci życzę Oliwko.


Kartka z okazji 40 rocznicy ślubu dla siostry i szwagra mojego męża.




Cztery imieninowe kartki dla  bliskich mi Teresek.



Kartka imieninowa




Kartka imieninowa dla Ewy.





Praca nad tą kartką zajęła mi kilka godzin.


Na razie jest u mnie w domku i czeka na swoją okazję.


Pozdrawiam Was serdecznie. Biernasia.

2 komentarze:

  1. podziwiam osoby które tworza rękodzieło, piękne prace ~!
    łączmy się :)

    Zapraszam do siebie na chwile i na dłużej do grona obserwatorów.
    http://lesia-rekodzielo.blogspot.com
    Miłego tygodnia życzę :)
    Pozdrawiam
    Aga

    OdpowiedzUsuń
  2. Biernasiu, mnie nie zanudziłaś:) Oglądałam z wielką ciekawościa, bo twoje karteczki są prześliczne:)
    Wszystko tak pięknie i idealnie dopracowane:) Buziaczki

    OdpowiedzUsuń